sy Penelope
Etusivulle

Ohjeita ja vinkkejä

Siirtopurjehdus Kanarialle 2005
Lefkas – Gibraltar – Las Palmas

Lefkas

La 15.10
Veneen varustelua Kanaria-reissua (noin 2100 nm ja reilu 2 viikkoa) varten. Hankinnat ARC ym reissujen pohjalta kipparin tekemän listan mukaan. Muonitusvastaavien täydennyksiä tuli lähinnä olut yms kohtiin. Lähtö Lefkasin kanavan klo 13 sulkujen mukana, Lasse P, Lasse M, Pekka ja Antti. Aurinkoista päivällä, illalla ja yöllä tuuli NW 25-30 kts, matka joutuu. Kaasupullon venttiili reistailee, vaihdettiin vanha Suomessa huollettu tilalle, Ok. Kajuutan vessa reistailee, Lasse tekee yöllä melko perusteellisen remontin, useampi tunti.

Su 16.10
Ensimmäisen vuorokauden aikana 153 nm.
Autopilotti reistailee, ketjupyörä irti moottorin akselista. Tilapäiskorjaus.

Aeolian saaristossa, Isola Salina

Ma 17.10
Messinan salmesta aikaisin aamulla, lähes täysikuu, siis kova virta, myötäinen. Mutkan kohdalla kuin koskessa, GPS näyttää vauhtia 11.5 kts pienin kierroksin (ei purjeita salmessa). Iltapäivällä heikkoa tuulta, veneen ja miehistön tankkaus Aeolian saaristossa, Isola Salina. 2 h odottelu laiturissa jenkkien Bavaria 42 Ocean kanssa, lähdettiin yhdessä kohti Baleaareja, jenkit Sardinian pohjois- ja me eteläpuolelta. Pelastuslautan kiinnitys hajosi, lautta sisälle. Tehdään myöhemmin kunnollinen AISI-teline.

Ti 18.10
444 nm / 3 vrk. Aluksi genaakkerilla aika heikossa tuulessa. Paljon koneella, kun tiukka aikataulu. Sisilian eteläpuolella tuulta kyllä riittäisi, ”Gale F7, local F8”. Sinne Afrikan ja Sisilian välille Navtex pyytää välitöntä apua 5 m kumiveneelle, jossa 25 henkeä! Sprayhoodin vasen sivuikkuna alareunasta irti, UV on syönyt ompeleet. Lasse otti ikkunan korjausurakan. Lisääkin ommeltavaa varmasti tulee, lähiaikoina sille on syytä teettää kunnon ehostus.

Ke 19.10
Navtex kyselee havaintoja kumiveneestä (ks eilinen), josta ei ole saatu uusia viestejä.
Kovapanosammunnat päivisin klo 9-18 Sardinian eteläkärjessä, alueen kierron sijasta tankkaamaan ja illalla taas matkaan. Ajatus tankkauksesta meni ihan poskelleen, kun vene tössähti hiekkavalliin 10 m ennen laituria. Satamakirjan mukaan syväys 3 m, mutta joku myrsky on hiukan muotoillut pohjaa. Peruutus takaisin merelle ja hiljalleen aikaa tappaen ampuma-aluetta kohti. Navtex ilmoittelee, että edessä on ”Gale Force 7” ja ukkosmyrsky. FMI ja WoL ovat eri mieltä, jatketaan matkaa. Kaukana edessä salamointia, joka lakkaa parin tunnin päästä. Heikkoa tuulta, moottorilla Mallorcaa kohden.
Yöllä Nato War Ship kyselee kuulumisia, vain tärkeimmät kiinnostaa, heittäytyy sitten mykäksi.

To 20.10
Kipparin synttärit, kunnon brunssi aamulla. Lauloivat toisenkin onnittelulaulun, kun kuulivat, että sellaisia ei ole kuulunut ehkä 50 vuoteen. Avomerta, heikkoa tuulta, paljon koneella. Autopilotissa taas sama ongelma. Kalansaalis 1 tonnikala, oli kuulemma hyvää sekä graavattuna että paistettuna. Enemmänkin kalaa olisi ollut tulossa, vehkeet vaan ei kestäneet.

Mallorca

Pe 21.10
Mallorca, Cala de Or / Cala Llonga klo 16. Mukava marina. Autopilotin korjausta, akseliin porattiin kolot lukkoruuveja varten, kierreliimaa vielä tarvittaisiin. Lasse P kotiin ja Pate veneelle. Lähtö- ja tervetuliaisjuhlallisuudet.

La 22.10
Mallorcalta aamulla kohden Gibraltaria, aurinkoista, mutta lämpötilasta näkemyseroja. Avomerelle tultua reilua vastatuulta. Ennuste aamuksi parempi ja ma- ti–ajalle sivumyötäistä. Klo 23 Ibizan pohjoiskärjen kohdalla sopiva lahti, sinne loppuyöksi ankkuriin ja odottelemaan mukavampaa keliä aamulla

Su 23.10
 Ei aikaa Ibizalle, vaikka kiinnostusta löytyisi, matkaan vaan heti aamulla. Mallorcan tienoille ennustetut ukkoskuurot taitavat toteutua, pian alta pois Gibraltarin suuntaan.

Ma 24.10
Taas heikkoa tuulta, hyvää aikaa korjata Sprayhoodin ikkunaa. Auringonlaskun aikaan käännytään Costa del Sol –rantakaistalle.

Gibraltar

Ti 25.10
Päivä kuin eilinen, melkein tyyntä, aurinkoista, lämmintä. Kulutetaan aikaa avotilassa ja tuollaisia keveitä huoltotöitä tehdään hiukan siinä ohessa. Gibraltarille tultaneen noin klo 21, pimeässä. Ehkä jäädäänkin 1 yöksi Sotograndeen, sinne tultaisiin juuri auringon laskiessa.
Klo 20.30 on jo pimeää, tullaan Gibraltarin satama-altaaseen. Pitäisi löytää Queensway-marinan sisääntuloaukko, se vaan on siirretty karttakirjan esittämästä paikasta marinan toiseen päähän, löytyi. Hyvä marina, vähän kaukana kaupoista ja ravintoloista.

Lasse M lähti kotiin, tilalle tuli Antti L2.

To 27.10
Keskiviikko käytettiin veneen varusteluun yms, torstaina sitten heti aamulla matkaan.
Satama-altaasta poistuttiin risteilijä Crystal Serenityn ja Nesteen Natura-tankkerin ohi. Isoja ovat. Gibraltarin salmen läpimenon ajoitus onnistui tällä kerralla ihan nappiin, myötävirta koko matkan, samoin -tuuli.

Su 30.10
Oli pari aika mukavaa purjehduspäivää, nyt Marokon Casablancan ja Safin välillä 80 nm rannasta taas kovaa vastatuulta ja sadetta, ei nyt ihan viime kerran malliin, silti turhan paljon. Pohjoisempana on myrskyä, jonka tekemä maininki alkaa nousta päivän parin ajaksi.
Iltahämärässä iso risteilija tulee takaviistosta (kai Casablancasta) suoraan kohti, väistää kohteliaasti perän kautta. Kysellään heiltä huomista säätä. Vastaajana on Crystal Serenity, kertoo tuulen kääntyvän meille paljonkin paremmaksi. Hyvä.

Isla Alegranza

Ma 31.10
Maanantaina tuuli kääntyi sopivasti, jotta saadaan genaakkerilla lisävauhtia. Ei silti ehditä valoisaan aikaan edes pohjoisimmalle Kanarian saarelle, autiolle kivimöykylle, Isla Alegranzalle. Sinne kuitenkin mennään, ankkuri pudotetaan pimeässä aika kauas rannasta, kun maininkien valkoinen kuohu rannassa ja vaikuttava ääni hiukan aristaa. Aika keinuva yö, kyllä punkassa kuitenkin pysyi, asennosta vaan ei aina tiennyt. Aamulla harmitti, kun reilun 100 metrin päässä on lähes tyyni alue.

Lanzarote

Ti 1.11
Lyhyt 45 nm matka autiolta Isla Alegranzalta Lanzaroten upeaan lomasatamaan, Marina Rubiconiin. Sitten viime käynnin marina on kasvanut ja ympäristö valmis, hieno lomapaikka. Paljon ravintoloita, myyntikojuja, uima-allas ym. Marina 19 e / yö. Tänne voi lomapurjehduksilla pysähtyä pariksikin päiväksi. Playa Blanca ihan vieressä, jos marina-alue ei riitä.

Ke 2.11
Aamupäivä marina-alueella, klo 12 matkaan, aluksi vain 1 nm takaisin itään ankkuriin hiekkarannalle. Vesi rannalla 24 astetta, ilma paljon enemmän. Iltapäivällä ankkuri ylös ja yön yli Gran Kanariaa, Las Palmasia kohden.

Gran Kanaria

To 3.11
Perillä Las Palmasissa klo 10. Aluksi vastaanottolaituriin, jossa ensimmäisenä veneenä tavattiin suomalainen s/y Melina. Melina (Finngulf 44) osallistuu ARC 2005 –reissuun ja palaa ensi kesänä Suomeen.
Saatiin aika hyvä paikka pohjoissivun uusista laitureista.

Lefkas – Las Palmas reissun pituudeksi tuli GPS:n mukaan 2142 nm, loki näytti 2041 nm. Pitää putsata, on näyttänyt koko reissun hiukan GPS:n nopeutta vähemmän.

Etusivulle

www.penelope.fi

Yhteystiedot