Siirtopurjehdus Kanarialle 2005
Lefkas – Gibraltar – Las Palmas
Lefkas
La 15.10
Veneen varustelua Kanaria-reissua (noin 2100 nm ja reilu 2 viikkoa)
varten. Hankinnat ARC ym reissujen pohjalta kipparin tekemän listan
mukaan. Muonitusvastaavien täydennyksiä tuli lähinnä
olut yms kohtiin. Lähtö Lefkasin
kanavan klo 13 sulkujen mukana, Lasse P, Lasse M, Pekka ja Antti.
Aurinkoista päivällä, illalla ja yöllä tuuli
NW 25-30 kts, matka joutuu. Kaasupullon
venttiili reistailee, vaihdettiin vanha Suomessa huollettu tilalle,
Ok. Kajuutan vessa reistailee, Lasse tekee yöllä melko perusteellisen
remontin, useampi tunti.
Su 16.10
Ensimmäisen vuorokauden aikana 153 nm.
Autopilotti reistailee, ketjupyörä irti moottorin akselista.
Tilapäiskorjaus.
Aeolian saaristossa, Isola Salina
Ma 17.10
Messinan salmesta aikaisin aamulla, lähes täysikuu, siis kova
virta, myötäinen. Mutkan kohdalla kuin koskessa, GPS näyttää
vauhtia 11.5 kts pienin kierroksin (ei purjeita salmessa). Iltapäivällä
heikkoa tuulta, veneen ja miehistön tankkaus Aeolian saaristossa,
Isola Salina. 2 h odottelu laiturissa jenkkien Bavaria
42 Ocean kanssa, lähdettiin yhdessä kohti Baleaareja,
jenkit Sardinian pohjois- ja me eteläpuolelta. Pelastuslautan kiinnitys
hajosi, lautta sisälle. Tehdään myöhemmin kunnollinen
AISI-teline.
Ti 18.10
444 nm / 3 vrk. Aluksi genaakkerilla aika heikossa tuulessa. Paljon
koneella, kun tiukka aikataulu. Sisilian eteläpuolella tuulta kyllä
riittäisi, ”Gale F7, local F8”. Sinne Afrikan ja Sisilian
välille Navtex pyytää välitöntä apua 5
m kumiveneelle, jossa 25 henkeä! Sprayhoodin vasen sivuikkuna alareunasta
irti, UV on syönyt ompeleet. Lasse otti ikkunan korjausurakan.
Lisääkin ommeltavaa varmasti tulee, lähiaikoina sille
on syytä teettää kunnon ehostus.
Ke 19.10
Navtex kyselee havaintoja kumiveneestä (ks eilinen), josta ei ole
saatu uusia viestejä.
Kovapanosammunnat päivisin klo 9-18 Sardinian eteläkärjessä,
alueen kierron sijasta tankkaamaan ja illalla taas matkaan. Ajatus tankkauksesta
meni ihan poskelleen, kun vene tössähti hiekkavalliin 10 m
ennen laituria. Satamakirjan mukaan syväys 3 m, mutta joku myrsky
on hiukan muotoillut pohjaa. Peruutus takaisin merelle ja hiljalleen
aikaa tappaen ampuma-aluetta kohti. Navtex ilmoittelee, että edessä
on ”Gale Force 7” ja ukkosmyrsky. FMI ja WoL ovat eri mieltä,
jatketaan matkaa. Kaukana edessä salamointia, joka lakkaa parin
tunnin päästä. Heikkoa tuulta, moottorilla Mallorcaa
kohden.
Yöllä Nato War Ship kyselee kuulumisia, vain tärkeimmät
kiinnostaa, heittäytyy sitten mykäksi.
To 20.10
Kipparin synttärit, kunnon brunssi aamulla. Lauloivat toisenkin
onnittelulaulun, kun kuulivat, että sellaisia ei ole kuulunut ehkä
50 vuoteen. Avomerta, heikkoa tuulta, paljon koneella. Autopilotissa
taas sama ongelma. Kalansaalis 1
tonnikala, oli kuulemma hyvää sekä graavattuna että
paistettuna. Enemmänkin kalaa olisi ollut tulossa, vehkeet vaan
ei kestäneet.
Mallorca
Pe 21.10
Mallorca, Cala de Or / Cala Llonga klo 16. Mukava marina. Autopilotin
korjausta, akseliin porattiin kolot lukkoruuveja varten, kierreliimaa
vielä tarvittaisiin. Lasse P kotiin ja Pate veneelle. Lähtö-
ja tervetuliaisjuhlallisuudet.
La 22.10
Mallorcalta aamulla kohden Gibraltaria, aurinkoista, mutta lämpötilasta
näkemyseroja. Avomerelle tultua reilua vastatuulta. Ennuste
aamuksi parempi ja ma- ti–ajalle sivumyötäistä.
Klo 23 Ibizan pohjoiskärjen kohdalla sopiva lahti, sinne loppuyöksi
ankkuriin ja odottelemaan mukavampaa keliä aamulla
Su 23.10
Ei aikaa Ibizalle, vaikka kiinnostusta
löytyisi, matkaan vaan heti aamulla. Mallorcan tienoille ennustetut
ukkoskuurot taitavat toteutua, pian
alta pois Gibraltarin suuntaan.
Ma 24.10
Taas heikkoa tuulta, hyvää aikaa korjata Sprayhoodin
ikkunaa. Auringonlaskun aikaan käännytään Costa
del Sol –rantakaistalle.
Gibraltar
Ti 25.10
Päivä kuin eilinen, melkein tyyntä, aurinkoista, lämmintä.
Kulutetaan aikaa avotilassa ja tuollaisia
keveitä huoltotöitä
tehdään hiukan siinä ohessa. Gibraltarille tultaneen
noin klo 21, pimeässä. Ehkä jäädäänkin
1 yöksi Sotograndeen, sinne tultaisiin juuri auringon laskiessa.
Klo 20.30 on jo pimeää, tullaan Gibraltarin
satama-altaaseen. Pitäisi löytää Queensway-marinan
sisääntuloaukko, se vaan on siirretty karttakirjan esittämästä
paikasta marinan toiseen päähän, löytyi. Hyvä
marina, vähän kaukana kaupoista ja ravintoloista.
Lasse M lähti kotiin, tilalle tuli Antti L2.
To 27.10
Keskiviikko käytettiin veneen varusteluun yms, torstaina sitten
heti aamulla matkaan.
Satama-altaasta poistuttiin risteilijä Crystal
Serenityn ja Nesteen Natura-tankkerin ohi. Isoja ovat. Gibraltarin
salmen läpimenon ajoitus onnistui tällä kerralla ihan
nappiin, myötävirta koko matkan, samoin -tuuli.
Su 30.10
Oli pari aika mukavaa purjehduspäivää, nyt Marokon Casablancan
ja Safin välillä 80 nm rannasta taas kovaa vastatuulta ja
sadetta, ei nyt ihan viime kerran malliin, silti turhan paljon. Pohjoisempana
on myrskyä, jonka tekemä maininki alkaa nousta päivän
parin ajaksi.
Iltahämärässä iso risteilija tulee takaviistosta
(kai Casablancasta) suoraan kohti, väistää kohteliaasti
perän kautta. Kysellään heiltä huomista säätä.
Vastaajana on Crystal Serenity, kertoo tuulen kääntyvän
meille paljonkin paremmaksi. Hyvä.
Isla Alegranza
Ma 31.10
Maanantaina tuuli kääntyi sopivasti, jotta saadaan genaakkerilla
lisävauhtia. Ei silti ehditä valoisaan aikaan edes pohjoisimmalle
Kanarian saarelle, autiolle kivimöykylle, Isla Alegranzalle. Sinne
kuitenkin mennään, ankkuri pudotetaan pimeässä aika
kauas rannasta, kun maininkien valkoinen kuohu rannassa ja vaikuttava
ääni hiukan aristaa. Aika keinuva yö, kyllä punkassa
kuitenkin pysyi, asennosta vaan ei aina tiennyt. Aamulla
harmitti, kun reilun 100 metrin päässä on lähes
tyyni alue.
Lanzarote
Ti 1.11
Lyhyt 45 nm matka autiolta Isla Alegranzalta Lanzaroten upeaan lomasatamaan,
Marina Rubiconiin. Sitten viime käynnin
marina on kasvanut ja ympäristö valmis, hieno lomapaikka.
Paljon ravintoloita, myyntikojuja, uima-allas ym. Marina 19 e / yö.
Tänne voi lomapurjehduksilla pysähtyä pariksikin päiväksi.
Playa Blanca ihan vieressä, jos marina-alue ei riitä.
Ke 2.11
Aamupäivä marina-alueella, klo 12 matkaan, aluksi vain 1 nm
takaisin itään ankkuriin hiekkarannalle.
Vesi rannalla 24 astetta, ilma paljon enemmän. Iltapäivällä
ankkuri ylös ja yön yli Gran Kanariaa, Las Palmasia kohden.
Gran Kanaria
To 3.11
Perillä Las Palmasissa klo 10. Aluksi vastaanottolaituriin, jossa
ensimmäisenä veneenä tavattiin suomalainen s/y
Melina. Melina (Finngulf 44) osallistuu ARC 2005 –reissuun
ja palaa ensi kesänä Suomeen.
Saatiin aika hyvä paikka pohjoissivun uusista laitureista.
Lefkas – Las Palmas reissun pituudeksi tuli GPS:n mukaan 2142
nm, loki näytti 2041 nm. Pitää putsata, on näyttänyt
koko reissun hiukan GPS:n nopeutta vähemmän.