Alueen yleensä leppoisat olot ja huolettoman helppo navigointi voi kostautua niiden muutamien vaaran paikkojen kohdalla, joita Kreikan Ionian puolella on.
Tuulet
Ionian meren rannikko on leppoisien lomapurjehdusten aluetta. Kesällä aamut ovat yleensä tyyniä, luoteistuuli nousee päivällä yleensä aika reiluksi (afternoon breeze) ja laantuu taas illalla.
Auringonlaskun jälkeen saattaa esiintyä voimakkaita puuskaisia katabatic-tuulia, usein koillisesta mantereen vuorilta ja vain muutaman tunnin ajan.
Tyynenä iltana ankkuripaikalle tulo voi antaa mielikuvan, että kevyt ankkurointi riittää. Tosiasiassa katabatic-yötuuleen tulee aina varautua, jos paikkaa ei tiedä tuosta tuulesta vapaaksi.
Lefkasin kaakkoiskulmalla ja Meganisin sivuilla päivätuulen suunta on poikkeavasti lounaasta, Lefkasin vuoret kääntävät tuulen.
Tuulen suunta ja ne tuuliset iltapäivät kannattaa ottaa huomioon reittisuunnittelussa, etelään iltapäivisin ja pohjoiseen luovimalla tai aamupäivisin koneella.
Lefkasin kääntösilta
Se Lefkasin kanavan pohjoispäässä oleva kääntösilta (kuvassa avattuna) on avoinna veneille muutaman minuutin kerrallaan päivisin 7-22 aina tasatunnein (usein noin 5 min myöhässä). Sillan lähellä on ajoittain virtaa ja hankala kääntyä tai odotella.
Noonsite varoittaa, että sillan pohjoispuolella poijujen rajaamassa kanavassa on matalaa lähellä punaisia poijuja, siis ei kannata mennä ihan niiden vierestä.
Varoitus kannattaa ottaa vakavasti, matalikkoon on moni karahtanut, myös Penelope. Siis pysytään kaukana linnoituksesta, lähellä pohjoispuolen hiekkasärkkää (ranta on aika nopeasti syvenevä) ja mennään sillan lähelle vasta, kun se aukeaa.
Lefkas ja kanava
Lefkasin kaupungin rannassa ainakin siinä ravintolalaivan itäpuolella noin 100 m matkalla (rannan 1. mutkaan asti) on kiviä ja matalaa, ei perä edellä sinne. Ankkurointi kanava-alueella tai Lefkasin kaupungin edustalla on kielletty, mutta marinan ja kaupungin välissä on yleensä aina veneitä ankkurissa.
Kanavassa (ainakin Lefkasista etelään) on 4 solmun nopeusrajoitus. Kaikki veneet tuota eivät noudata, mutta kannattaa muistaa, että Penelopen AIS näyttää nopeuden myös sataman viranomaisille.
Kanavan poijut tulee ajaa oikein, myös se eteläisin. Silta ja kanava ovat maksuttomia.
Kanavan vasemmalla puolella Lefkasista etelään mennessä ennen sitä mutkaa on alue, jolla asustaa haikaroita ja pelikaaneja.
Vaaralliset karikot
Aivan rantojen lähellä on monin paikoin kiviä, jotka normaalilla varovaisuudella on helppo välttää.
Alueella on muutama vaarallinen kaukana rannasta tai avomerellä oleva karikko. Näitä ei merellä ole millään tavoin merkitty:
Pargan ja Paxoksen väli avomerellä: Aivan suoralla linjalla Pargasta noin 2/3 matkaa Paxoksen Gaiokseen on kaukana avomerellä vaarallinen kivinen melko laaja matalikko.
Meganisin Vathyn ja Scorpion väli: Meganisista noin 2/3 matkaa Scorpion kaakkoiskulmalle on avomerellä vaarallinen kivikko.
Kefalonian kaakkoiskulma: Kivinen matalikko Kefalonian kaakkoiskulmalta yltää pitkälle avomerelle.
Nuo ja muutkin vaaran paikat näkyvät plotterissa, jos sen skaala on vedetty riittävän pieneksi (zoomattu lähelle) eikä näytön optiolistaa ole karsittu,
mutta cruising-käytössä normaali useita saaria samaan aikaan näyttävä asetus ei noita aina näytä.
Ankkuripaikat
Saarten poukamissa on runsaasti mukavia ja tavallisilla kesäsäillä hyvin suojaisia paikkoja ankkurointiin. Yleensä yöt ovat kesällä tyyniä, mutta joskus koillisen puoleinen yötuuli on reippaampi tai korkeiden saarten lähellä iltayön katabatic-tuulet puhisevat muutaman tunnin.
Tavallinen ankkurointitapa usein ahtaissa poukamissa on vetää veneen perästä 2 rantaköyttä. Niihin liittyy pieni riski, saarilla on pikkujyrsijöitä, rottia. Ithakan kaakkoissivun pikkusaarelta rotta tuli joitain vuosia sitten Penelopen kannelle (josta hätistettiin pois) ja Meganisilta pitkää rantaköyttä pitkin tuli rotta Thaleian avotilaan (josta joutui pelastautumaan uimalla). Jos rotta pääsee veneen rakenteiden onkaloihin, sen kiinni saaminen on vaikeaa.
Rantaköydet kannattaa kiinnittää vedessä oleviin tai vedenalaisiin kiviin, jos vain mahdollista. Rannan kiviin tai puihin (hankaussuojattuna) kiinnitettäessä köysiin on hyvä laittaa kiipeilyeste, tyhjä vesipullo tms.
Monessa vähän laajemmassa lahdessa on helpointa ankkuroida ilman rantaköysiä. Penelopen ankkuri on hyvä (Rocna 25 kg) ja lisäksi on 75 metriä 10 mm koon kettinkiä, siis vähintäinkin riittävä varustus Penelopen kokoiselle veneelle.
Tästä vinkkejä ankkurin laskuun.
Oli vene sitten pelkän ankkurin varassa tai rantaköysin, maihin mennään tavallisesti jollalla. Ravintolaillan tai kauppareissun ajan jolla jää rantaan ja pitäisi jotenkin suojata hankautumiselta,
tässä vinkki siihen.

Cleopatra marina
Ota yhteys VHF Ch 67 marinan lähellä, avustavat paikalle.
Puhelin +30 26820 23015 tai -13.
Noin 40 €/vrk (< 12,5 m vene).
Salmessa ja myös marinassa on ajoittain voimakas virta, mikä hankaloittaa polttoainelaituriin (matala, lepuuttajat vesirajaan) ja mooring-paikoille tuloa.
Polttoainelaituriin tullessa kannattaa kysyä, kummalle puolelle on parempi tulla (virran suunta).
Lefkas marina
Ota yhteys VHF Ch 69 marinan lähellä, avustavat paikalle.
+30 26450 26645 tai -46.
Vuonna 2017 high season 57 €/vrk (< 12,5 m vene). Vrk vaihtuu klo 14.
Muut lähivesien marinat
Korfulla Gouvia marina, Meganisin Vathyssa Odysea marina, Mesolonghi, Patra.

